Svar på frågestunden del 1

Jag undrar hur magvärken du hade som symptom kändes?
Precis som mensvärk, väldigt kraftig mensvärk som höll i sig ett tag, försvann och kom tillbaka :)
Vad kommer vara hennes fullständiga namn?
Alice Cecilia Humla Kåveland
Funkar amningen bra?
Amningen funkar väldigt bra, var rädd att jag skulle få problem med den men hon hajjade tekniken direkt och det har funkat bra sedan dag 1 :) redan efter ett dygn ändrade bajset färg och det brukar normalt ta upp till 3-4 dagar !
Känner du dig okej efter förlossningen?
Ojoj att jag gjorde ! Var på benen direkt och kastade in mig i duschen sen fick vi besök bara någon timma efter hennes födsel ;)
Hade dock ont i rumpan hehe och var trött eftersom jag inte sovit på två nätter :)
Kommer barnet få dit efternamn eller pappans?
Hon kommer ha Daniels efternamn, alltså Kåveland :)
Vad är du/ni mest rädd för??? angående att uppfostra ett barn
Vi känner oss jättelugn då det gäller uppfostran, kommer göra det som känns rätt och försöka vara så närvarande föräldrar som möjligt  och göra saker med henne istället för att titta på. Men det vi är mest rädda för är att något hemskt ska hända henne såklart.
Hur känns det att vara utan "magen" nu?
Haha jadu, jag tänker inte så mycket på det men jag ser den krympa för varje dag. Känns dock lite konstigt att det tar så lång tid innan handen tar i magen och att den inte slår i allt och alla :) Är också glad att kunna sova på magen igen !
Hur känns det att äntligen vara mamma?
Helt underbart ! Jag har nog inte fattat det riktigt än men jag får mina små "moments" då jag inser att jag faktiskt är mamma ! Att den där lilla ängeln är MIN och att vi inte ska lämna tillbaka henne till någon. Min finfina tjej :')
Var barnmorskorna snälla?
ÅH ! snällare människor finns ju inte ! Vet inte vad jag ska säga förutom att dom måste vara världens bästa människor, dom gör verkligen ALLT för en !
Tror du att du kommer visa Alice den här bloggen i framtiden ,så att hon kan läsa bloggen när hon blir äldre,och se hur det var medans hon var i din mage?
Ja självklart ! Hade inte ni tyckt det var kul att läsa om era mammors tankar då dom väntade er ? det hade jag :D
Det här har jag undrat väldigt länge, när man blir gravid så blir man ju ganska stor, men när själva barnet är ute ur magen hur är den då? Kan inte du lägga upp en bild på din mage?
Självklart kan jag visa bilder ! :) Då Alice kom ut såg man magen sjunka ihop och "flyta" omkring. helt platt. helt mjuk. jättekonstig känsla ;)
Hur känns det nu,när hon äntligen är här?
Helt perfekt ! Alla pusselbitar är liksom på plats, den där magen som vi kallat Alice i 9 månader har entligen fått ett ansikte, och ett väldigt sött sådant ;)
Bild på hennes navel?
Ska bli !
Och vem klippte navelsträngen?
Daniel klippte navelsträngen, som att klippa i en bläckfiskarm sa han ;) Lite småläskigt.
Hur kändes det med ryggbedövning eller vad det heter om du nu tog det:) Känns det inte att man har ont när man krystar i värkarna? Jag tog ju inte det och för mig gjorde det skit ont varje gång värken komme, så man försvann som i smärtan.
Nej jag hann inte få ryggmärgsbedövning, ville inte ha det heller men då jag hade som ondast så ville jag bara dö, därför tvingade jag ivääg barnmorskan att hämta den även fast hon sa att vi inte skulle hinna.
Då hon kommit ut ur rummet så fick jag krystvärkar och daniel larmade ! Jag tyckte däremot inte att det gjorde ont alls att krysta ;) Använde knappt lustgasen heller, värkarna gjorde ont som ***** men jag tyckte som sagt inte att krysta gjorde ont :) Men det är väl olika från person till person :)
hur känns det nu, har du "fattat" än att du blivit mamma ? :)eller är du nästan i chock fortfarande ?
Jag får somsagt mina "moments" men fattar inte att det är MITT barn. Jag som har ansvaret. Jag nästan väntar på att någon ska säga vad jag ska göra eller att "hennes riktiga mamma" ska komma och ta henne. Men det sjunker väl in snart antar jag ;)
Känns bara så konstigt att se henne. Hon är ju så obekant liksom. Jag har ju aldrig sett henne förut ;)
gör de ont att kissa efter förlossningen?
Åh .. eftersom jag fick sys litegrann så svider det då jag kissar eftersom kisset är salt och åker i såret. Men det går över efter några dagar :)
På sjukhuset hade dom en liten "minidusch" bredvid toan som man spolade med i underlivet medans man kissade så att det inte sved, superbra idé och typ det enda jag saknar här hemma ;)
Jag var så himla sugen så jag tjuvstartade med att svara men det är bara att fortsätta fråga så gör vi en del 2 också ! :)

Jag undrar hur magvärken du hade som symptom kändes?
Precis som mensvärk, väldigt kraftig mensvärk som höll i sig ett tag, försvann och kom tillbaka :)
Vad kommer vara hennes fullständiga namn?
Alice Cecilia Humla Kåveland
Funkar amningen bra?
Amningen funkar väldigt bra, var rädd att jag skulle få problem med den men hon hajjade tekniken direkt och det har funkat bra sedan dag 1 :) redan efter ett dygn ändrade bajset färg och det brukar normalt ta upp till 3-4 dagar !
Känner du dig okej efter förlossningen?
Ojoj att jag gjorde ! Var på benen direkt och kastade in mig i duschen sen fick vi besök bara någon timma efter hennes födsel ;)
Hade dock ont i rumpan hehe och var trött eftersom jag inte sovit på två nätter :)

Kommer barnet få dit efternamn eller pappans?
Hon kommer ha Daniels efternamn, alltså Kåveland :)
Vad är du/ni mest rädd för??? angående att uppfostra ett barn
Vi känner oss jättelugn då det gäller uppfostran, kommer göra det som känns rätt och försöka vara så närvarande föräldrar som möjligt  och göra saker med henne istället för att titta på. Men det vi är mest rädda för är att något hemskt ska hända henne såklart.
Hur känns det att vara utan "magen" nu?
Haha jadu, jag tänker inte så mycket på det men jag ser den krympa för varje dag. Känns dock lite konstigt att det tar så lång tid innan handen tar i magen och att den inte slår i allt och alla :) Är också glad att kunna sova på magen igen !
Hur känns det att äntligen vara mamma?
Helt underbart ! Jag har nog inte fattat det riktigt än men jag får mina små "moments" då jag inser att jag faktiskt är mamma ! Att den där lilla ängeln är MIN och att vi inte ska lämna tillbaka henne till någon. Min finfina tjej :')
Var barnmorskorna snälla?
ÅH ! snällare människor finns ju inte ! Vet inte vad jag ska säga förutom att dom måste vara världens bästa människor, dom gör verkligen ALLT för en !
Tror du att du kommer visa Alice den här bloggen i framtiden ,så att hon kan läsa bloggen när hon blir äldre,och se hur det var medans hon var i din mage?
Ja självklart ! Hade inte ni tyckt det var kul att läsa om era mammors tankar då dom väntade er ? det hade jag :D
Det här har jag undrat väldigt länge, när man blir gravid så blir man ju ganska stor, men när själva barnet är ute ur magen hur är den då? Kan inte du lägga upp en bild på din mage?
Självklart kan jag visa bilder ! :) Då Alice kom ut såg man magen sjunka ihop och "flyta" omkring. helt platt. helt mjuk. jättekonstig känsla ;)
till vänster är magen direkt efter förlossningen och till höger dagen efter. Kan lägga upp hur den ser ut nu senare ;)
Hur känns det nu,när hon äntligen är här?
Helt perfekt ! Alla pusselbitar är liksom på plats, den där magen som vi kallat Alice i 9 månader har entligen fått ett ansikte, och ett väldigt sött sådant ;)
Bild på hennes navel?
Ska bli !
"klumpen" är stenhård och kommer att lossna inom en vecka, kan lägga up bild hur det ser ut efteråt också :)
Och vem klippte navelsträngen?
Daniel klippte navelsträngen, som att klippa i en bläckfiskarm sa han ;) Lite småläskigt.

Hur kändes det med ryggbedövning eller vad det heter om du nu tog det:) Känns det inte att man har ont när man krystar i värkarna? Jag tog ju inte det och för mig gjorde det skit ont varje gång värken komme, så man försvann som i smärtan.
Nej jag hann inte få ryggmärgsbedövning, ville inte ha det heller men då jag hade som ondast så ville jag bara dö, därför tvingade jag ivääg barnmorskan att hämta den även fast hon sa att vi inte skulle hinna.
Då hon kommit ut ur rummet så fick jag krystvärkar och daniel larmade ! Jag tyckte däremot inte att det gjorde ont alls att krysta ;) Använde knappt lustgasen heller, värkarna gjorde ont som ***** men jag tyckte som sagt inte att krysta gjorde ont :) Men det är väl olika från person till person :)
hur känns det nu, har du "fattat" än att du blivit mamma ? :)eller är du nästan i chock fortfarande ?
Jag får somsagt mina "moments" men fattar inte att det är MITT barn. Jag som har ansvaret. Jag nästan väntar på att någon ska säga vad jag ska göra eller att "hennes riktiga mamma" ska komma och ta henne. Men det sjunker väl in snart antar jag ;)
Känns bara så konstigt att se henne. Hon är ju så obekant liksom. Jag har ju aldrig sett henne förut ;)
gör de ont att kissa efter förlossningen?
Åh .. eftersom jag fick sys litegrann så svider det då jag kissar eftersom kisset är salt och åker i såret. Men det går över efter några dagar :)
På sjukhuset hade dom en liten "minidusch" bredvid toan som man spolade med i underlivet medans man kissade så att det inte sved, superbra idé och typ det enda jag saknar här hemma ;)
Är du hennes vårdnadshavare? Tänkte eftersom att du är minderårig? Blir du myndighetsförklarad eller är dina föräldrar fortfarande dina vårdnadshavare?
Mina föräldrar har ansvar för MIG och är mina vårdnadshavare, Alice är MITT och daniels barn och därför är VI hennes vårdnadshavare :) Ålder spelar ingen roll. Jag är hennes mamma och har fullt ansvar för henne, mina föräldrar har inget alls :)
Blev du irriterad på barnmorskorna någon gång? Tyckte du att dom var i vägen?
Nej absolut inte, svor väl lite och tyckte hon var elak som tvingade mig att stå kvar i duschen då jag bara ville lägga mig ner ;) Men dom är van och är fortfarande lika trevlig hur mycket man än skriker och svär ;)
Var det inte jobbigt att dom stod och tittade på ditt underliv? :o
Asså det var en utav sakerna som jag var mest "rädd" för.. att folk skulle känna och KOLLA i mitt underliv, men helt ärligt så bryr man sig inte. man har så ont att ingenting spelar någon roll. Gick runt naken eller i öppen morgonrock under hela förlossningen och värkarbetet och "blottade" mig nog för minst 10 olika läkare och barnmorskor Och jag skämms för min kropp och har aldrig visat mig naken för någon utom daniel ;)
Timmarna innan förlossningen när du gjorde dina toalettbesök, kändes det inte konstigt då? Som att du skulle födda?
Haha vilken lustig fråga, nej de gjorde det faktiskt inte kändes helt normalt ;)
När Alice föddes, kom det ut en MASSA blod då? Gjorde du "nummer 2"?
Japp, kom en massa blod säger daniel, själv såg jag ju inte. har bild på moderkakan som ligger i allt blod men det kanske inte uppskattas ifall jag lägger upp den ;)¨
Gjorde inte nummer två, det kändes däremot som om jag gjorde det men de var bara Alice jag kände, haha som jag skrev i förlossningsberättelsen så var det precis som att skita ;)
Är ni fortfarande helt besluten om att hon ska heta just Alice?
Japp ! :)
Kommer hon bli döpt?
Ja vi ska ha dop i sommar :)
Hur reagerar folk i din omgivning nu när dom ser dig gå runt med barnvagn och allt?
Dom kollar och gör den där typiska "smygtitten" ( som inte alls är särskilt diskret) då man tittar ner i vagnen efter att man paserat, haha ! Men det har jag inget emot, blir bara glad då folk stannar och beundrar vårat mästerverk :')
Har ni mycket besök? Är det många som hör av sig och vill veta hur det går?
Har inte haft så mycket besök här hemma, var ju däremot på skolan idag och där var det många som kom fram och kikade på henne och frågade frågor :)
Vi får vääldigt mycke kommentarer på facebook och mammas telefon ringer konstant då släkt och vänner undrar hur de går :)
Lång knasig fråga och menar absolut inget illa!

Såg nyss bilderna på hennes navel, tycker du inte det är lite äckligt med naveln ? jag visste inte att bebisar hade så, men jag personligen bruka tycka det är lite äckligt med katter och hundars torkade navelsträngar. samma med när hon precis kom ut och dom la upp henne var inte det äckligt? Eller tvättade dom av henne ordentligt eller torkade dom bara av lite snabbt?
jag vet det låter konstigt men jag har lite fobi för sånt (även bajs o spya) och är lite fundersam på hur jag ska klara av ett barn nån gång i tiden , täker man inte på det äckliga? är man bara så glad för sitt lilla underverk?
Tar verkligen inte illa upp, tyckte precis som du innan :) nu är naveln stenhård så jag tycker inte den är äcklig :) då hon låg på min mage och navelsträngen gick in i mig så kändes det jättekonstigt.
Då hon kom ut torkade dom henne lite snabbt men det dom är inkletade i är jättebra för deras hud och ska helst torka in lite i huden :) Hon var alltså fortfarande fuktig och blodig då hon kom upp på bröstet men det tänker man inte på. Trodde själv att det skulle vara jätteäckligt men man bryr sig verkligen inte om att det är kletigt i det läget. Bajset och spyan vänjer man sig snabbt vid. Man hör så mycket skräckhistorier om sånt hela tiden men det är vekligen inte farligt alls !

Själv kan jag knappt ta upp hundbajs i en påse eller tömma kattlådan. Barnens bajs och spya är LINDRIGT jämfört med djurens ;) och du verkade ju ha djur så ett litet barn kommer inte vara något problem :) kramar

Kommentarer
Postat av: Amaanda

Hej!

Jag har en fråga som handlar om dig. Känner du att du har förändrat dig som person, kanske blivit mer ansvarsfull, orolig, "mammig" i sättet, efter att du fått reda på att du ska bli mamma/blivit mamma?



Kram till er tre!

2012-04-18 @ 20:08:07
URL: http://amaandamadelaine.bloggplatsen.se
Postat av: Elina 17 år och mamma till Nellie

Ställde dig och duschade efter förlossningen! Ojojoj ;) Jag kunde inte stå rakt på två dygn hehe var en krok :P

2012-04-18 @ 20:31:02
URL: http://elinaadele.blogg.se/
Postat av: Frååååååga

Hejhej, jag har en fråga. Jag undrar om du kommer att börja "träna bort" magen nu eller sen efter ett tag? OM du tänker göra det, kan du inte lägga upp bilder på "resultaten typ varje vecka? Så ser man den blir mindre och mindre nu, istället för större och större :)

2012-04-18 @ 22:21:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0